Webinar SEA voor starters

adwords
Naast search engine optimalisation is ook search engine advertising een belangrijke factor bij het uitvoeren van zoekmachine marketing. Daarom heb ik op dinsdag 8 oktober het webinar zoekmachine adverteren van Bob Vooren gevolgd. In deze blog zal ik de belangrijkste punten uit deze webinar bespreken. In deze blog zullen een aantal punten naar voren komen. Ten eerste zal ik beginnen met de basis dus wat is SEA en hoe werkt dit. Vervolgens gaan we nog dieper in op het bepalen van zoekwoorden en hoe je deze in je campagne moet laten terugkomen. Vervolgens gaan we het hebben over Google adwords en ten slotte zal ik dieper ingaan op de verwachtingen bij het schrijven van een advertentie.

Wat is SEA?

Zoekmachine adverteren is het adverteren op zoekmachines en dus producten of diensten via dit kanaal vermarkten. Bij Google worden deze advertenties gesponsorde koppelingen genoemd. De advertenties komen in de zoekresultaten bovenaan of aan de zijkant van de zoekresultaten pagina te staan. Aan de bovenkant van de pagina zijn er drie opties en aan de zijkant zijn er meerdere advertentie opties. De plaats waar jouw advertentie komt te staan wordt door één bepaalde regel vastgesteld volgens Bob van Vooren namelijk, wie betaald bepaald. Dit betekent dus wie het hoogste bedrag betaald voor een advertentie in principe bovenaan komt te staan. Deze uitspraak is echter niet helemaal waar, naast het hoogste bod gelden er ook nog een aantal andere factoren die de plaats van de advertentie bepalen. Deze factoren zijn de populariteit van de advertentie, de relevantie en kwaliteit van de advertentie en landingspagina en de doorlinktijd. De doorlinktijd is de tijd die het duurt om van de link naar de landingspagina te komen, dit moet onder de drie seconde zitten. Ten slotte is de laatste factor dat de zoekwoorden waar je je advertentie op inkoopt ook in de titel van de advertentie moeten terugkomen, anders gaat de relevantie van de advertentie achteruit. Zo kan het dus zijn dat de hoogste bieder door het maken van een slechte advertentie niet bovenaan komt te staan in de resultaten. Naast de bovenstaande factoren zijn er ook nog een aantal belangrijke zaken waar naar moet worden gekeken bij het gebruik van zoekmachine adverteren. Zo moeten de zoekwoorden waarop je adverteert en combinaties van zoekwoorden goed worden onderzocht en zorgvuldig worden uitgekozen. Begin dus met een zoekwoord analyse. Hier kun je de keywordstool van Google Adwords voor gebruiken en vergeet dan ook zeker niet zoekwoordcombinaties, synoniemen en ook typefouten van zoekwoorden te analyseren. Vaak heb je namelijk op deze zoekwoorden minder concurrentie. Daarnaast is een goede URL van belang en is het belangrijk dat je de resultaten van de advertentie analyseert door middel van statistieken, Google Analytics is hier een goed middel voor. Het schrijven van advertentie is dus lastiger dan je denkt en daarom zal hier later in deze blog nog verder op in worden gegaan.

 

Voor en nadelen SEA
Zoekmachine adverteren is een belangrijk onderdeel van de marketing geworden, omdat steeds meer mensen online producten gaan aanschaffen. Het voordeel van deze verschuiving is dat er nu de mogelijkheid is om beter de resultaten te meten van de campagne dan bij offline campagnes. SEA biedt goede meetmogelijkheden en deze kunnen zelfs offline campagnes hierin meenemen. Daarnaast is een groot voordeel van SEA dat het meteen resultaat biedt en dat de advertentie meteen in de zoekresultaten wordt meegenomen. Ten slotte zijn er duidelijke kosten die pas oplopen zodra er ook echt iemand wordt gebruikt. Er wordt namelijk een pay per click, PPC , methode gebruikt. Dit betekent dat er per klik op de advertentie een bepaald bedrag wordt betaald, zo betaal je dus nooit te veel. Naast voordelen heeft zoekmachine adverteren ook een aantal nadelen. Dit zijn bijvoorbeeld dat het per bezoeker geld kost terwijl zoekmachine optimalisatie gratis is. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een bied systeem waardoor concurrentie jouw positie in de resultaten zo kan overnemen. Meer concurrentie verhoogt dan ook de prijs aanzienlijk waardoor een advertentie 1 cent per klik kan kosten maar ook 10 euro. Ten slotte is een groot nadeel dat na het stoppen van een campagne het verkeer naar jouw website dan meteen weg is. Om in de zoekresultaten het zelfde bereik te halen kun je dus eigenlijk niet stoppen met adverteren.

Google Adwords Campagne opties
Google adwords heeft verschillende mogelijkheden om te adverteren op computers, tablets en telefoons. Ten eerste hebben ze het zoeknetwerk, je adverteert hier in Google shopping, maps of in de afbeeldingen en in zoekpartners zoals vinden.nl. Ten tweede hebben ze het display netwerk dit wordt ook wel het inhoudsnetwerk genoemd. Hiermee plaats je advertenties door naar andere websites dan Google. Zo kunnen jou advertenties bij bijvoorbeeld marktplaats tegenkomen of als banner bij nu.nl. Google adwords heeft een groot aantal websites in dit netwerk zitten en de advertenties worden dan ook bij relevante websites geplaatst. In de video Introduction to Google Display network wordt dit beter uitgelegd. De derde en laatste optie die Google adwords aanbiedt zijn de online video advertenties. Door dit in te zetten zul je adverteren op bijvoorbeeld Youtube. Consumenten zullen dan eerst uw video advertentie zien voordat ze de video die ze willen kijken zien. Het nadeel hiervan is dat de consument de optie heeft om na een paar seconde weg te drukken. Als je net begint met adverteren kun je, je het beste richten op het zoeknetwerk, dan adverteer je in eerste instantie in heel Google. Door hiermee te beginnen kun je in eerste instantie wat advertentiemogelijkheden gaan testen en later ook gaan adverteren op de andere netwerken.  Combinaties van deze netwerken kunnen ook worden ingezet.

 

Zoekwoorden bepalen
Voordat je begint met een campagne is het belangrijk dat er een stappenplan wordt gemaakt waarin duidelijk is wat en wie je wilt bereiken. Bepaal dus eerst de doelgroep en hang hier een doelstelling aan. Bepaal wat jij wilt dat de doelgroep doet en denk er over na of ze iets moeten kopen, contact opnemen of een aanvraag doen. Ga daarna kijken met welk product of dienst je dit doel wilt bereiken en hang hier een dag-, maand-, en/ of jaar budget aan vast. Bepaal ten slotte in welke regio of regio’s je de advertentie wilt plaatsen, je kunt er voor kiezen om bepaalde provincies uit te sluiten. Heb je dit allemaal bepaald dan is het belangrijk om te bepalen op welke zoekwoorden je wilt adverteren. Kruip hiervoor in de huid van de potentiële klanten. Ga na hoe hun iets zouden zoeken. Hoe gaan hun opzoek naar de producten of diensten. Om dit te achterhalen zijn er een aantal tools daarnaast kun je natuurlijk ook kijken naar je concullega’s, je leveranciers en naar jezelf. Toch is het belangrijk om voornamelijk in de huid te kruipen van je potentiële klanten. Dit kun je door exact te gebruiken, dit is een hulpprogramma van Google Adwords. Daarnaast is Google trends ook een goede methode, deze geeft weer in welke maten zoekwoorden worden gezocht en wanneer de pieken van zoekopdrachten zijn. Ten slotte is ook Google analytics een goede tool om inzicht te krijgen in je potentiële klanten. Echter blijft het in gesprek gaan met de consumenten de beste manier om in de huid te kruipen van de potentiële klanten. Na het achterhalen van de zoekwoorden is het wel van belang dat deze zoekwoorden ook op je website aanwezig zijn, anders heb je het eigenlijk voor niks gedaan. Daarnaast zal dit ook positief uitpakken op langere termijn op je zoekmachine optimalisatie. Houdt daarnaast ook rekening met niche zoekwoorden, dus zoekwoorden die gericht zoeken naar een bepaald product maar die niet heel vaak worden gezocht.

Hoe schrijf ik een goede advertentie?
Na het bepalen van zoekwoorden, is het tijd om een goede advertentie te schrijven. Om een goed overzicht te hebben van de campagnes kun je het beste in Excel een lijstje maken waarin je aangeeft over welke campagne het gaat, welke zoekwoorden er mogelijk worden gezocht, welk zoektype je gebruik en de verschillende advertentie teksten. Zorg er bij de zoekwoorden voor dat de combinatie zo breed mogelijk zijn en zorg dat je twee advertenties inzet met andere titel waardoor je kunt zien welke het beste werkt. Als een advertentie wordt geschreven zijn er een aantal dingen van belang. Ten eerste het aantal woorden dat moet worden gebruikt. Het is belangrijk dat je in weinig woorden je zoeker overtuigt. Een advertentie heeft drie regels voor een titel van 25 woorden en dan nog twee tekstregels van 35 woorden. Er is dus weinig plek en daarom is het belangrijk om een kort maar krachtig de zoeker te overtuigen. Daarnaast moeten de zoekwoorden terugkomen in de advertentie, hiervoor kun je ook nog de zoekwoorden dikgedrukt in de advertentie zetten via Google adwords waardoor het nog meer opvalt. Naast het aantal woorden is ook de propositie belangrijk, dit moet goed worden weergegeven in de advertentie. De propositie moet helder, onderscheidend, specifiek, kort en krachten en sterk klantgericht zijn. Het belangrijkste van de advertentie is dus dat je kort maar krachtig de belangrijkste informatie overbrengt. Ten slotte is de landingspagina van de advertentie belangrijk, laat de klant direct bij de goede producten of diensten uitkomen dit werkt vaak effectiever dan de homepage gebruiken.

Zoals je hebt kunnen lezen komt er redelijk wat bij kijken om de basis van het adverteren onder de knie te krijgen. Uiteindelijk is testen het belangrijkste en hierdoor zul je steeds betere campagnes kunnen opzetten. Voor meer en nog diepere informatie over dit onderwerp kunt u de webinar zelf ook nog terug kijken.

 

Bron: Webinar search engine advertising 
Basisboek Online Marketing

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s