Webinar over conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie

Conversieoptimalisatie staat voor het optimale rendement behalen van de website. In deze webinar staat het achterhalen van behoeftes van bezoekers op de website centraal.

In december is het relatief gemakkelijk voor websites om in te spelen op de behoefte van de bezoeker. Websites pakken dan ook vaak uit met speciale webdesigns in het thema van kerst/oud en nieuw. Er wordt hiermee uitgepakt omdat dit maanden zijn waarin mensen over het algemeen veel geld uitgeven.

De vraag is echter wat er gedaan dient te worden in januari van het nieuwe jaar. Het eerste belangrijke punt is om back-to-basic te gaan. Dit betekent om na te gaan waar je site voor staat. Achterhalen van de behoefte zorgt meestal voor een verhoging van de winst. Hierop wordt verder ingegaan in de webinar.

UBR ofwel Unique Buying Reason is de behoefte van een klant. Deze heb je op 2 niveaus: webshopniveaus (goede service, uitgebreide productomschrijving) en op productniveau (prijs, design, merk etc.) Een goede website vertaalt de UBR’s door naar USP (Unique Selling Points) Ook de USP’s zijn door te vertalen naar 2 niveaus: op website niveau (bijvoorbeeld gratis verzending) en productniveau (2 jaar garantie).

Om een mogelijke verhoging van je winst te creëren gaan hier een aantal stappen aan vooraf. Stap 1 is het achterhalen van de behoefte van je bezoekers. Hoe kun je dit gemakkelijk doen? Door het creeeren van persona’s. Persona’s is een fictieve bezoeker die iedere relevante doelgroep vertegenwoordigt. Persona’s kunnen het beste worden samengesteld aan de hand van de volgende eigenschappen:

–          Doelstellingen;

–          UBR’s;

–          USP’s.

De 2e stap in dit proces is dan ook om persona’s te creëren aan de hand van doelstellingen, UBR’s en USP’s en deze te verwerken in de website.

Daarna wordt er in de webinar ingegaan op het begrip “persuasion”. Persuasion is om het gedrag of de houding van iemand te veranderen zonder dwang of misleiding. Je wilt daarom de bezoeker iets laten doen op jouw website. Door het uiterlijk van een website kun je al gauw iemand beïnvloeden.

Daarnaast zijn er 8 principes binnen Persuasion om iemand te beinvloeden op de website:

1: Autoriteit. (Het willen volgen en vertrouwen op het gebied van een expert);

2: Sociale bevestiging. (Zeg zelf niet dat je goed bent, laat dat door anderen zeggen, bijvoorbeeld door recensies);

3: Completeness. (Het compleet willen maken van iets, bijvoorbeeld op Dropbox);

4: Status Quo (Natuurlijke neiging van mensen om niet zomaar over te stappen, door bijvoorbeeld een gratis proefperiode aan te bieden);

5. Anchoring & Adjustment. (Het meegeven van een willekeurig referentiepunt beïnvloedt keuzes, bijvoorbeeld een adviesprijs);

6. Framing. (Keuzes beïnvloeden door dezelfde opties in een andere context plaatsen, bijvoorbeeld positieve verwoordingen i.p.v. negatieve verwoordingen).

7. Wederkerigheid. (Iets terug willen doen voor de persoon waar van je iets gegeven hebt, bijvoorbeeld een gratis artikel weggeven in ruil voor een e-mailadres).

8. Commitment. (Het graag willen doen wat we beloven, bijvoorbeeld vaker ‘liken’ op een pagina).

Om nog even terug te komen op de stappen om in te spelen op de behoeftes van de klant, stap 3 is om waar mogelijk persuasive toe te voegen aan de behoeftes van de vastgestelde persona’s.

Bron:

http://www.youtube.com/watch?v=nklSRbQwjU0

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s