Een bezoek aan het MOTI Museum

Basic RGB

Hoogstwaarschijnlijk heb je, net als ik kort geleden, nog nooit van MOTI gehoord. MOTI staat voor “Museum Of The Image”. In dit museum is alles wat betreft beeldcultuur opgenomen. MOTI is het enige museum dat zich uitsluitend richt op beeldcultuur en het inzichtelijk maken van de ontwikkeling hiervan. Met dit als doel bouwt het museum constant aan haar vaste collectie. MOTI dient een (inter)nationaal belang, maar is stevig verankerd in Breda.

Het MOTI museum laat doormiddel van de collectie zien welke invloed beeldcultuur op de consument heeft. Midden in het museum is een soort “gruwelhuis” opgesteld. Het ziet er van buiten spannend uit en het is niet bekend wat er zich binnenin afspeelt. Wanneer er door dit “gruwelhuis” gelopen wordt, zijn er enkel een aantal weetjes te lezen en er is niets griezeligs te zien. Geweld is voor mensen de sterkste aandachtstrekker, dit komt door ons overlevingsinstinct. Dit voorbeeld laat zien dat beelden heel veel met je doen, zonder dat je daadwerkelijk je erin verdiept het.

Waarom schrijf ik dit artikel over MOTI?

Wellicht is de link tussen het museum van de ontwikkeling van de beeldcultuur en online marketing niet direct zichtbaar. Toch speelt beeldcultuur een belangrijke rol bij marketing. Niet alleen prijs en kwaliteit spelen een grote rol bij de aanschaf van producten, het uiterlijk is wellicht net zo belangrijk. Dit geldt ook voor online marketing. Online marketeers zijn constant bezig met het uiterlijk van websites.

Hoe een website wordt ingericht kan een grote impact hebben. Door veel te testen kunnen marketeers hierachter komen. Een voorbeeld hiervan is een ‘splittest’. Er worden dan 2 versies van een website gemaakt, waarbij de bezoekers een van de 2 websites wordt toegewezen. Achteraf wordt gemeten bij welke van de 2 websites de resultaten van de vooraf gestelde doelen worden gehaald.

Dat dit ook in het MOTI museum voorkomt met fysieke producten worden in het onderstaande plaatje gedemonstreerd. Zo zijn er een aantal ‘trucjes’ om een verpakking er interessanter uit te laten zien.

design verpakking

Natuurlijk zijn er ook een aantal richtlijnen bij websites die vooraf al duidelijk zijn. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen een website lezen in de vorm van een ‘F’, het is dus slim om hier alle content op te zetten die voor jouw website belangrijk is.

In het onderstaande plaatje is dit ook te zien:

1145348641

Aan de hand van een eye-track onderzoek is gebleken dat er een duidelijk ‘F’ patroon te zien is in het zoekgedrag van consumenten.

Daarnaast is een andere truc om mensen op je website te behouden om geen automatisch gestarte filmpjes of geluiden te posten. Dit zorgt namelijk voor veel irritaties. Benieuwd welke tips er nog meer zijn om bezoekers op je website te behouden? Bekijk dan eens deze link:

http://www.sprout.nl/content/14-trucs-om-bezoekers-op-je-site-te-houden

Mocht je meer willen weten over het Museum Of The Image? Ga dan naar de website:http://www.motimuseum.nl

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s