De ontwikkeling van contentmarketing

content-marketing

Contentmarketing is een veelvoorkomend begrip in de marketing- en online marketingwereld. Maar wat houdt het nu precies in? Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken. Maar wat zijn de huidige en verwachte ontwikkelingen die spelen op dit gebied?

Contentmarketing bestaat al voor een heel lange periode. Maar wat is de koppeling met online marketing? En wat welke ontwikkelingen zijn te verwachten. De koppeling met online marketing is makkelijk te maken. Consumenten proberen tegenwoordig op allerlei manieren het contact met de producent en verkoper te vermijden. Telefoontjes waarbij wordt getracht wordt iets te verkopen, worden zacht gezegd niet op prijs gesteld. Shoppen wordt ook online gedaan om het praatje van de verkoper te voorkomen.

De koppeling met online is dus dat de website of de social mediapagina van een bedrijf geldt als het visitekaartje richting de consument. De voornaamste informatie die een consument tot zich neemt, komt dus van de internetpagina en de verschillende social media kanalen. Hier staat dus de content die bij de doelgroep binnenkomt.  Het gevaar is daarom dat de content op de website niet voldoet. Dan kan de bezoeker met een simpele klik op de knop jouw bedrijf of product afwijzen. Dit zorgt ervoor dat de consument je bedrijf niet kent en dat je hierdoor niet je product of dienst op een juiste wijze aan de klant kunt verkopen. Ook al ben je nog zo goed vindbaar, je content moet goed zijn.

De verwachting is dus dat in 2015 iedere onderneming online zijn verhaal moet verkopen aan de potentiële klanten. Dit kan op veel verschillende manieren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van blogartikelen, infographics, podcasts, afbeeldingen, video’s, presentaties, etcetera. De kunst is dat deze publicaties vervolgens zo interessant worden bevonden dat het door de lezers wordt gedeeld, waardoor jouw content zonder extra moeite een veel groter publiek bereikt.

Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat je content opvalt en er tussenuit springt. De hoeveelheid berichten en content die een consument per dag te zien krijgt, neemt per dag toe. Hierdoor wordt het lastiger om jouw bericht eruit te laten springen. Zaak is dus wel om creatief en gepast deze content te creëren.

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/topic/contentmarketing

http://mediaweb.nl/blog/15-online-marketing-trends-2015/

https://joerybruijntjes.nl/contentmarketing/definitie/

http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/24/contentmarketing-wordt-volwassen-de-trends-van-2015/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s