De kracht van co-creatie

coco

Door de online maatschappij lijkt de winkel of het verkooppunt steeds verder van de consument af te staan. We shoppen voornamelijk online en spreken zelden één op één met een producent of verkoper. Je zou denken dat dit het lastig maakt om als verkoper in contact te komen met je doelgroep. Fout! Via allerlei social mediakanalen en platformen sta je dichter bij de doelgroep dan ooit. Zo dicht dat het zelfs op relatief eenvoudige wijze mogelijk is om gezamenlijk met deze doelgroep een product te creëren.

De kunst is om op een creatieve wijze de consument bij je nieuw te creëren product te betrekken. Hierdoor wordt de product of dienst relevant, persoonlijk en aangepast op de behoefte van de consument. Dit kan door op verschillende social mediakanalen een actie op te zetten, waarbij je bijvoorbeeld de doelgroep oproept om hun licht te laten schijnen over het nieuwe product.

Hieronder staan enkele voorbeelden genoemd van co-creatie door bedrijven:

Starbucks vroeg hier om mensen allerlei ideeën over de gehele organisatie en beleving te delen. Door deze input te gebruiken, kan de beleving van de consument bij Starbucks worden verbeterd.

co-creatie-bij-starbucks

Hieronder staat het welbekende Nike ID weergeven. Iedereen heeft waarschijnlijk wel eens van dit concept gehoord. Op Nike ID kun je het door jou gekozen Nike product volledig naar eigen wens opmaken en zo een eigen product creëren. co-creatie-bij-nike

Hieronder een ander heel bekend merk. Het maak-de-smaak spel van Lays. Hier konden consumenten hun eigen idee voor een nieuwe chipssmaak insturen. Het maakte niet uit hoe gek het idee was, alles kon en alles mocht. Hierdoor raakte de consument zeer betrokken bij het creëren van een nieuw product en ontstond er ook automatisch een hype rondom de nieuwe smaak.

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2012/10/22/cocreatie-stop-met-praten-start-met-doen/

http://blog.youngworks.nl/youngworks/het-geheim-van-co-creatie

http://www.frankwatching.com/archive/2013/09/24/co-creatie-vijf-succesverhalen-van-retailers/

http://www.frontis.nl/blog/marketing/co-creatie-samen-werken-aan-productontwikkeling.aspx

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s