Mobile Marketing: de trends voor 2015

mejores-smartphones-2014

Mobile marketing op zich is natuurlijk een ontwikkeling die al vele jaren gaande is. Om de ontwikkeling zelf te beschrijven is daarom minder interessant. Wat wil interessant is, is om te kijken welke trends en ontwikkelingen er worden verwacht voor het komende jaar. Zeker nu 2015 zo dichtbij komt en een marketeer natuurlijk met voldoende kennis het nieuwe jaar in wil gaan.

  • The bigger, the better (and cheaper!)

Misschien was het je al even opgevallen, maar de phablets zijn tegenwoordig meer regel dan uitzondering. De ene na de andere fabrikant komt met een groter de toestel op de markt. Zo heeft Samsung al jarenlang de Note-serie. Mensen die een Note kochten, werden raar aangekeken. Want ja, wat moet je nu met zo’n enorm apparaat. Maar vandaag de dag zijn alle flagship-modellen uitgerust met een groot formaat toestel, zelfs Apple waar men jarenlang vasthield aan het kleinere beeldformaat. Ook de gemiddelde prijs van grote toestellen neemt af, waardoor steeds meer consumenten in het bezit zijn van een phablet.

Het grotere formaat scherm zorgt ervoor dat een consument ook gemakkelijker het toestel als een tablet gebruikt. Hierdoor durft de consument artikelen te bestellen en af te rekenen via de mobiele telefoon. Hiervoor zagen we vooral dat op de mobiele telefoon veel artikelen werden bekeken, maar dat de daadwerkelijke aankopen werden gedaan op een tablet, pc of laptop.

  • De smartglasses

In 2014 hadden we het eigenlijk met zijn allen al verwacht. Maar tot ieders verbazing bleef het uit. Dan heb ik natuurlijk over de wearables van de verschillende smartphoneproducenten. Zo verscheen ook de langverwachte Google Glass nog niet op de consumentenmarkt.

De verwachting is dat 2015 dergelijke apparaten wél op het toneel zullen verschijnen. Maar de vraag is of de glasses direct massaal zullen worden gekocht. De prijzen zullen fors zijn en het verleden leert dat deze producten eerst enige tijd nodig hebben alvorens ze aanvaard worden door de samenleving. Maar denk eens na over de enorme potentie voor marketeers? Met enige creativiteit opent dit deuren tot fantastische revolutionaire marketingcampagnes. Het is dus nog even wachten, maar het zal het wachten waard zijn!

  • De samensmelting van auto en smartphone

Google en Apple zijn beide hard bezig om de samenwerking tussen de smartphone en de auto te verbeteren. Zo biedt een app als Google Maps natuurlijk veel mogelijkheden en is het een uitstekend alternatief voor dure navigatiesystemen. Ook het koppelen van bijvoorbeeld Spotify aan de geluidsapparatuur in je auto kan ervoor zorgen dat het rijden een stuk aangenamer kan worden. Verwacht wordt dat Android Auto (Google) en Carplay (Apple) het komende jaar geïmplementeerd zullen worden in de nieuwe modellen van verschillende grote automerken en hierdoor in 2015 hun definitieve doorbraak zullen beleven.

  • Toenemende cohesie (smart-)devices

Zojuist is dan de samenwerking tussen auto en smartphone beschreven, maar uiteraard gaat hetzelfde op voor veel andere apparaten. De laatste jaren hebben we onder andere kennis gemaakt met slimme thermostaten, rookmelders, lampen, wekkers, weegschalen en tandenborstels. Dit zal in 2015 ongetwijfeld voortgezet worden. Het consumentengemak en de mogelijkheden met de smartphone zullen alleen maar vergroot worden.

Zoals dit te verwachten is, zijn Apple en Google ook op dit punt druk in de weer. Beide developers zijn bezig om software te creëren, waarmee gecommuniceerd kan worden met alle slimme devices die in een huishouden aanwezig zijn. Dit zal naar verwachting nog niet volledig worden uitgerold in 2015, maar de eerste contouren zullen zichtbaar worden en het huidige aantal smartdevices zal enkel blijven stijgen.

 

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-10-trends-voor-online-en-digital-marketing-in-2015

http://cxo.nl/e-commerce/81026-6-mobiele-marketingtrends-voor-2014

http://www.jeffbullas.com/2014/10/06/5-mobile-marketing-trends-to-watch/

http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/18/mobiele-trends-van-2015-smartwatch-mobile-commerce-controle/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s