De invloed van Gamification

Word Cloud "Gamification"

De meeste mensen zullen wel eens gehoord hebben van Gamification. Maar wat houdt het nu precies in? Het woord zelf verraad al een hoop van de betekenis. Het is namelijk het toevoegen van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext. Dit wordt ingezet om de gebruiker aan te sporen gebruik te maken van bijvoorbeeld een app of een sociaal netwerk. Meer weten over gamification? Lees snel verder!

Het idee is zowel simpel en briljant. De laatste decennia zijn games in alle lagen van de bevolking een grotere rol gaan spelen. Het begon natuurlijk allemaal met de Nintendo spelcomputers die sinds de jaren 80 op de Europese markt verkrijgbaar waren. Hierna heeft dit zich alleen maar verder ontwikkeld. Met als gevolg dat ongeveer iedereen is opgegroeid met games en gameconsoles. Zo brengen Microsoft en Sony om de aantal jaar krachtige consoles uit, zorgt Nintendo nog steeds voor spelcomputers waar het hele gezin plezier aan beleeft en zijn het aantal spelletjes op het internet en op de telefoon ontelbaar. In 72%(!) van de huishouden worden vandaag de dag computergames gespeeld.

Op deze ontwikkeling hebben marketeers de laatste jaren op allerlei manieren ingespeeld. Denk alleen al eens aan de meest gebruikte social media platformen. Die gebruiken balkjes die aangeven in hoeverre jij je profiel hebt ingevuld. Hieronder staat een voorbeeld van een dergelijk balkje.

linkedin-progress-bar

Maar er zijn ook genoeg andere bedrijven die gamification succesvol hebben toegepast. Zo heeft de ERP-specialist SAP een platform ontwikkeld waar gebruikers van de software op samen kunnen komen en ervaringen kunnen delen. Aan dit netwerk heeft SAP door de jaren heen spelelementen toegevoegd. Zo zijn er missies toegevoegd die gebruikers kunnen halen. Deze aanpassingen blijken een zeer positief effect te hebben op het aantal gebruikers van het platform.

Een ander goed voorbeeld is Axe. De deodorantfabrikant heeft de afgelopen jaren al veel leuke campagnes bedacht, waaronder ‘The Numbers Game’. In deze game was het de bedoeling om in een online game, door de juiste keuzes te maken en vooral níet te gaan zweten, de telefoonnummers van enkele mooie vrouwen te scoren. Deze game creëerde een enorme hype rondom de het nieuwe Axe-product, waardoor de actie zeer geslaagd was.

Ben je nu enthousiast over gamification en wil je er zelf mee aan de slag? Hier volgen enkele handige tips:

  • Hou het simpel. Probeer geen ingewikkelde gameconcepten te gebruiken, hiermee bereik je het grote publiek niet. Het moet toegankelijk zijn voor iedere gebruiker.
  • Zorg dat de gebruikers intrinsiek gemotiveerd raken. De motivatie moet uit de gebruiker zelf komen en het element moet niet gestuurd worden naar hetgeen dat jij met het platform wil bereiken.
  • Zorg dat je acties effecten hebben op lange termijn. Vaak zorgen dergelijke gamification acties voor een tijdelijk positief effect. De kunst is om met je actie een verandering op lange termijn te realiseren. Probeer hier een goed concept voor te bedenken.
  • Kies de juiste technieken. Als je kijkt naar het SET-model zijn er veel verschillende soorten gamification mogelijk. Kies de techniek die het best bij jouw doel en doelgroep past.

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-gamification-nou-eigenlijk

http://cio.nl/management/81925-gamification-werkt-7-voorbeelden

http://badgeville.com/wiki/

http://www.pietvandenboer.nl/wp-content/uploads/2013/07/Whitepaper-Introductie-in-Gamification.pdf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s