Boekpresentatie- Likeable Social Media

likeable_bookreview-200x300

Als minicollege diende wij een presentatie te geven over boek “Likeable Social Media” van Dave Kerpen. Hieronder staat ons verslag beschreven. Lees dus snel verder:

Steeds meer bedrijven of organisaties ontdekken Facebook voor zakelijk gebruik. Echter is het niet aan te raden om maar wat lukraak informatie te posten op dit sociale platform. Dave Kerpen, de schrijver van het boek “Likeable Social Media” is van mening dat hier een strategie achter zit. Deze strategie is te lezen in zijn boek, waarvan ik de hoogtepunten behandel in deze blog.

Het boek “likeable social media” bestaat uit 18 hoofdstukken waarin 11 strategieen verweven die stapsgewijs uitgevoerd dienen te worden. De eerste strategie is “starten met luisteren en blijven luisteren”. Via social media kan je er gemakkelijk achterkomen hoe mensen over je praten, door slechts een aantal woorden te filteren. Daarnaast kun je dit vergelijken met je concurrent om te kijken waar jij misschien op voor loopt of waar je juist meer aandacht aan moet besteden.

Stap 2: Omschrijf je doelgroep beter dan ooit! Via social media kun je namelijk niet alleen de leeftijd en geslacht van je doelgroep zien, ook kun je eenvoudig via de profielen het gedrag en interesses uitzoeken. Hierdoor wordt het gemakkelijk om je doelgroep specifieker in kaart te brengen.

In stap 3 is het belangrijk om interactie met je klant te creëren. Facebook is niet bedoeld als verkoopkanaal, maar vooral om interessante content te delen met je volgers. Hierdoor raken ze als het ware ‘verslaafd’ aan je pagina en voelen ze zich verbonden met je organisatie.

Om je klanten serieus te nemen, is het belangrijk om te reageren op posts van hen. Dit staat beschreven in de 4e strategie. Het te woord gaan geldt zowel bij positieve –als negatieve reacties.

Ook stap 5 laat zien dat je de klant serieus neemt. Wanneer je een fout hebt gemaakt is het belangrijk om deze eerlijk toe te geven. De kans is groot dat de waarheid uiteindelijk op internet terecht komt en door dit voor te zijn laat je zien transparant te zijn en kun je hier je voordeel mee doen.

Strategie 6 geeft eigenlijk aan wat al in strategie 5 is besproken: eerlijk, authentiek en transparant zijn. Hoe meer informatie jij over je bedrijf prijsgeeft, hoe groter het vertrouwen van de klant in je organisatie is.

De kern van strategie 7 is dat het belangrijk is om veel vragen te stellen via social media, hierdoor zorg je dat (potentiele) klanten in verbinding met je pagina raken of blijven. Strategie 8 sluit hier naadloos op aan: passie en verhalen delen. Ieder bedrijf heeft minstens één leuk verhaal wat kan worden gedeeld op social media. Dit wekt sympathie op bij je volgers.

Reclame online & offline versterken is de boodschap van strategie 9. Door “offline”  (in je winkel) aan te geven dat je actief bent online en door online meer persoonlijke contacten te leggen (vrienden maken), vervaag je de lijn tussen online en offline.

De 10e strategie om je online volgers te blijven verbazen en verrassen. Door telkens verwachtingen te scheppen en ook na te komen zorgt ervoor dat je klantenkring geprikkeld blijft door jouw bedrijf.

De laatste strategie geeft eigenlijk aan wat in de voorgaande strategieën is besproken: maak er geen verkoopkanaal van. Social media is bedoeld om relaties op te bouwen, om te verkopen kun je je eigen website gebruiken.

Naar mijn mening zijn de meeste strategieën redelijk open deuren en weten de meeste bedrijven ook wel dat het zo moet. Maar wordt het in werkelijkheid ook echt zo gedaan? Wordt er snel gereageerd op klanten? Volgens dit boek zou men meer interessante content moeten delen in plaats van snelle verkopen en “like, share & win” acties. Zijn jullie het eens met de strategieën van Kerpen? Laat het weten in een reactie!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s