Pinterest- zakelijk gebruik

Pinterestafb

 

Pinterest zou je kunnen omschrijven als een digitaal prikbord, maar daarmee doe je Pinterest simpelweg tekort. Het was in 2013 het snelst groeiende social media platform met een toename van 25 miljoen gebruikers! In deze blog gaan we dus eens verder inzoomen op Pinterest.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een platform waarop de gebruiker allerlei afbeeldingen, filmpjes, presentaties en infographics kan delen. Zo kun je als gebruiker zelf verschillende prikborden maken over al jouw favoriete onderwerpen. Vervolgens kun je deze prikborden vol met afbeeldingen en fimpjes delen met jouw vrienden. Vervolgens kunnen zij dit liken en op hun eigen bord pinnen.

Pinterest is opgericht in 2010 en was vrijwel direct een succes. Zoals gezegd was het in 2013 het snelst groeiende social media platform. Wereldwijd heeft Pinterest meer dan 100 miljoen gebruikers en in Nederland is dit aantal 530.000. Van deze gebruikers is 69% vrouw. De doelgroep bestaat op dit moment dan ook vooral uit vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. Echter groeit het aantal gebruikers zo sterk dat er ook steeds meer gebruikers die in niet in doelgroep vallen hun weg naar Pinterest weten te vinden.

Zakelijk gebruik Pinterest

Allereerst dien je als bedrijf jezelf de vraag stellen of de doelgroep aanwezig is Pinterest. Is uw product bijvoorbeeld een deodorant voor mannen, dan lijkt Pinterest niet het geschikte platform voor uw bedrijf. Echter kan er wel veel voordeel worden behaald uit Pinterest. Door veel verschillende content te delen is het gemakkelijk om via Pinterest een bepaald imago uit te stralen. Door te zorgen dat diezelfde content vaak geliked wordt, creëert u naamsbekendheid voor uw onderneming.

Pinterest biedt eveneens de mogelijkheid om te kijken wat er speelt in uw doelgroep. Wat vinden zij interessant en wat plaatsen zij voornamelijk op hun eigen prikborden. Door vervolgens uw eigen content hierop aan te passen kunt u op een directe manier in contact komen te staan met uw doelgroep.

Bovendien zorgt Pinterest ervoor dat u veel traffic richting uw website ontvangt. Pinterest zorgt voor meer traffic dan LinkedIn, YouTube en Google+ samen. Ook kan het platform worden gebruikt als SEO-tool! Het optimaliseren van uw profiel, boards en pins zorgt voor positief effect in de zoekresultaten van Google.

Tips voor uw onderneming

  • Voeg een follow button van Pinterest toe op uw website
  • Gebruik het om te crowdsourcen
  • Onderzoek wat er speelt in uw doelgroep
  • Gebruik Pinterest om te inspireren en te boeien
  • Toon aan waar uw bedrijf mee bezig is
  • Pin regelmatig, maar overdrijf het niet
  • Creëer interactie
  • Zorg voor content met hoge resoluties

Conclusie

Pinterest kan een heel nuttig platform zijn voor veel verschillende bedrijven. Het platform groeit enorm, je kunt erachter komen wat er speelt in de doelgroep, je naamsbekendheid verbeteren en interactie creëren. Echter is pinterest niet geschikt voor alle bedrijven. Is uw doelgroep bijvoorbeeld mannen ouder veertig, dan Pinterest zeker niet de oplossing voor uw bedrijf. Bovendien moet je als bedrijf wel over visuele content beschikken die gedeeld kan worden en die aansluit bij het platform. Echter kunnen we wel stellen dat Pinterest een blijvertje is en zeer goed in te zetten is voor heel veel ondernemingen.

 

 

Bronnen:

https://www.r2h.nl/astrid/wat-is-pinterest-en-wat-kan-je-er-mee

http://www.dezaak.nl/wat-is-pinterest–3594285.html

http://onlineambitie.nl/artikelen/seo-met-pinterest.php

http://www.socialmedium.nl/blog/pinterest-heeft-jouw-bedrijf-er-iets-aan/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s