Google+ zakelijk gebruik

Google+afb

 

Sinds 2011 heeft Google haar eigen sociale netwerk. Je kunt ook bijna niet om dit netwerk heen. Als gebruiker van een Android-telefoon, dien je een Google+ account aan te maken om optimaal gebruik te kunnen maken van je smartphone. Mede hierdoor heeft Google+ enorm veel gebruikers. Maar is Google+ ook interessant voor bedrijven? Dat gaan we in deze blog proberen te achterhalen!


Wat is Google+

Google+ is het social media platform van toch wel één van de machtigste bedrijven op aarde. De invloed van het bedrijf is vrijwel overal merkbaar, zowel voor consument als voor bedrijven. Maar wat kun je nu precies allemaal op Google+?

Op het eerste oog is Google+ een social media netwerk zoals je dat verwacht. Je kunt je eigen pagina maken en hier allerlei verschillende content op plaatsen. Echter heeft Google+ een heel handige functie waarmee het zich onderscheidt. Het is namelijk mogelijk om je content te delen in kringen. Dit betekent dat bijvoorbeeld een foto met je ouders wordt gedeeld met de familiekring en de video van de laatst bezochte beurs met je zakelijk kring. Dit alles zorgt voor een behoorlijke toename van privacy en de controle over je gedeelde content.

Ook heel handig zijn de hangouts die je kunt gebruiken. In deze hangouts kun je met een beperkt aantal personen (video)chatten. Deze hangouts kunnen zelf aangemaakt worden en kunnen zowel privé als zakelijk worden gebruikt. Verder biedt Google+ sparks aan, waarin boeken, blogs en video’s worden getoond die voor de gebruiker interessant kunnen zijn.

Zakelijk gebruik Google+

Google+ heeft wereldwijd meer dan een miljard gebruikers, waarvan 350 miljoen ook werkelijk actief gebruik maken van het platform. In Nederland ligt dit aantal tussen de 1 en de 2 miljoen. Dit is dus behoorlijk aantal en hierdoor kan Google+ zeker interessant zijn voor dagelijks gebruik. Maar welke voordelen kunt u met uw bedrijf halen uit Google+?

Allereerst dient te worden opgemerkt dat de 77% van de gebruikers zich in de leeftijdscategorie bevindt tussen de 18 en 34 jaar. Daar komt bij dat 70% van de gebruikers mannelijk is. Zoals ik al aangaf in eerder blogs, dient uw zich af te vragen of uw doelgroep wel actief is op Google+. Zo niet dan is het uiteraard geen aantrekkelijk platform voor uw bedrijf.

Het gebruik van kringen kan heel eenvoudig voor zakelijk gebruik worden ingezet. Zo kunt u uw kringen bijvoorbeeld opdelen in leveranciers, concurrenten en afnemers. Vervolgens kunt uw mensen uitnodigen voor deze kringen. Dit is niet alleen handig om naamsbekendheid te creëren, zo kunt u ook eenvoudig in contact met verschillende groepen die voor uw belangrijk zijn. Hierdoor kunt u uit de verschillende kringen de informatie verzamelen die u nodig heeft.

Google+ heeft uiteraard een positief effect op uw positie in de zoekresultaten. Door te zorgen dat uw actief met uw pagina bezig bent en veel plusje (+1) ontvangt, stijgt u in de zoekresultaten. Ook kan je gebruik van Google Authorship. Hiermee kun je externe content van jouw website of blog linken aan jouw Google account.

Google heeft verder communities opgericht, waarbij gebruikers kunnen praten over hun gedeelde interesses. Door hier goed op in te spelen kan dit zomaar uw bedrijf zijn. Al is het natuurlijk wel belangrijk dat er positief over uw bedrijf gepraat wordt!

En als laatste wil ik nog even terugkomen op de eerder beschreven hangouts. Dit biedt de mogelijkheid om met een groep van maximaal 10 mensen tegelijk te chatten, gecombineerd met video en geluid. Dit is zeer geschikt voor zakelijk gebruik. Er kan zeer gemakkelijk grafieken en presentaties gedeeld worden, waardoor dit eenvoudig kan worden ingezet als online vergaderruimte.

Conclusie

Google+ is een zeer uitgebreid platform. Waarschijnlijk beschrijf ik in deze blog nog niet de helft van de mogelijkheden die dit platform te bieden heeft. Alleen al daarom kan worden geconcludeerd dat Google+ enorm veel te bieden heeft. Echter is er wel een kanttekening te plaatsen. Google+ is niet hot. Het wordt in veel gevallen vaak aangemaakt omdat het moet. Bijvoorbeeld voor je androidaccount of om als bedrijf de zoekresultaten te verbeteren. Op dit moment is het nog niet het ultieme platform dat Google voor ogen heeft. Maar je kunt niet ontkennen dat het aantrekkelijk is voor zakelijk gebruik.

 

 

Bronnen:

http://www.afslag2.nl/artikels/mogelijkheden-van-google-plus

http://www.decommunicatiedesk.nl/artikel/-/marketing_artikel/355050/Wat+heeft+Google+zakelijk+te+bieden;jsessionid=450E53CA4E44C1B417856732E4E69B73?p_p_auth=P9NW520g

http://marketingmed.nl/zakelijk-google-plus/

http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/88185-wat-is-google-plus-en-wat-kun-je-er-mee.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s