Foursquare- zakelijk gebruik

foursquareafb

Een community van 45 miljoen mensen wereldwijd en meer dan 5 miljard ‘check-ins’. Iedere dag groeien deze aantallen en bovendien is de app voor alle mobiele besturingssystemen beschikbaar. Dat klinkt als een uitstekend social media platform voor uw bedrijf. Daarom wordt in deze blog Foursquare onder de loep gelegd.

Wat is Foursquare?
Foursquare kan gezien worden als een sociaal spel. Via de GPS functie op de mobiele telefoon kan Foursquare achterhalen waar de gebruiker zich bevindt en vervolgens alle locaties in de buurt weergeven. Vervolgens kun je als gebruiker inchecken op jouw favoriete locatie. Zit je dus in de McDonald’s in Breda ongegeneerd te genieten van één van de menu’s van de Amerikaanse fastfoodketen, dan kun je inchecken op Foursquare om aan je vrienden en alle andere gebruikers aan te tonen waar jij je bevindt. Dit kun je vervolgens dan weer delen op je andere social media.
Ook kun je reviews geven over de locaties, waardoor andere gebruikers kunnen zien of zij deze locatie zeker eens moeten bezoeken, óf juist moeten vermijden. Door veel beoordelingen te geven, vaak in checken en dit op je juiste tijden te doen, kun je punten en badges verdienen. Deze worden weergeven op je persoonlijke pagina. En als je het meest op een bepaalde locatie incheckt, kun je zelfs mayor, oftewel burgemeester, van de locatie worden. Door al deze functies wordt Foursquare een uitgebreid social media platform dat gebruik maakt van gamification.

Hoe kan Foursquare zakelijk worden ingezet?
Uiteraard is het mogelijk om als bedrijf de eigen locatie toe te voegen aan Foursquare. Vervolgens kunt u zelf corporate badges maken die de Foursquare gebruiker kan verdienen. Hierdoor zorgt u ervoor dat de klanhttp://www.youtube.com/watch?v=DFXzyJ8mUh4t terug blijft komen naar uw locatie, waarmee u in feite een online loyaliteitsprogramma creëert. Uiteraard moet u er verder voor zorgen de locatie een goede indruk achterlaat bij de klant, zij kunnen natuurlijk een review schrijven!
Verder kan er ook geadverteerd worden op Foursquare. Dit kan bijvoorbeeld door promoted updates. Hierbij checkt Foursquare de locatie en geschiedenis van de gebruiker en biedt deze passende aanbiedingen aan voor verschillende locaties.

Conclusie
Foursquare is eigenlijk een uitstekend social media platform. Het combineert spel en interactie waardoor de gebruiker geboeid blijft en actief met het platform bezig is. Echter is het niet voor elke onderneming interessant. In Nederland zijn slechts 240.000 gebruikers. Het bereik is dus niet enorm. Bovendien is het een platform niet erg interessant voor B2B-ondernemingen. Als accountantsbureau is het natuurlijk niet gewenst als er continu Foursquare-gebruikers uw pand binnenkomen om in te checken op uw locatie.
Kortom, Foursquare is voor B2C-onderneming een gratis manier om aan klantenbinding te doen. Echter zie ik weinig nut voor B2B-ondernemingen. Die kunnen geen locatie toevoegen en adverteren is niet erg aantrekkelijk vanwege het kleine bereik.

Bronnen
http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/30586
http://www.dotsolutions.nl/nieuws/foursquare-wat-is-dat-en-wat-kan-je-er-mee
https://foursquare.com/about

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s